Thursday, August 17, 2006

Hadiah Galakan Sastera Grup Karyawan Luar Negara (I) 2006/2007

Hadiah Galakan Sastera Grup Karyawan Luar Negara (I) 2006/2007
(Kategori Puisi)

Pengenalan

Hadiah Galakan Sastera GKLN ini terbuka kepada semua ahli GKLN yang menepati syarat penyertaan. Untuk permulaan, hanya kategori puisi yang dipertandingkan dan penilaian akan dibuat setiap dua tahun sekali. Walaubagaimanapun, kategori cerpen dan lain-lain sedang dalam pertimbangan.


Objektif

- Menggalakkan penglibatan aktif ahli-ahli GKLN dalam berkongsi karya di yahoogroups.
- Memberi ruang kepada ahli-ahli GKLN di negara yang tidak mempunyai sayembara untuk menimba pengalaman dan menerima penghargaan dalam berkarya.
- Menggalakkan penghasilan karya-karya bermutu dari ahli-ahli GKLN.


Prosedur dan syarat

- Semua karya yang tersiar di yahoogroups GKLN bermula dari tahun 2005 hingga Jun 2007 serta menepati syarat akan dinilai untuk Hadiah.
- Karya-karya tersebut mestilah tidak pernah memenangi sebarang anugerah atau hadiah sastera (sama ada peringkat rendah mahupun peringkat perdana), atau tersiar di media cetak. Namun karya yang disiarkan di yahoogroups boleh dihantar untuk penerbitan di media cetak.
- Penulis perlu mempunyai sekurang-kurangnya empat buah puisi yang menepati syarat di yahoogroups GKLN untuk membolehkannya layak dinilai. Namun hanya 3 sajak terbaik sahaja yang layak dipertandingkan (dan hanya satu hadiah ditawarkan).
- Tema sajak bebas, tetapi mestilah bermoral dan mempunyai mesej yang wajar dan berpatutan.
- Hanya peserta yang menghantar maklumat peribadi yang lengkap berserta gambar (dalam bentuk jpeg) kepada urusetia sahaja yang akan dinilai karyanya. (Maklumat peribadi ini akan diminta samada sebelum atau sebaik sahaja penilaian selesai dijalankan)
- Hanya peserta yang masih berada di luar negara sehingga tahun 2006 dan ke atas sahaja yang layak menyertainya.
- Bagi menjamin objektif Hadiah Sastera GKLN tercapai, pihak urusetia berkuasa penuh untuk menolak penyertaan dari penulis yang dirasakan tidak sesuai untuk diberikan hadiah atas apa jua alasan.
- Hadiah akan ditentukan kemudian oleh penganjur.

No comments: