Friday, February 02, 2007

Projek Antologi Cerpen GKLN

PENGENALAN

Projek antologi cerpen GKLN ini merupakan kesinambungan projek antologi puisi GKLN yang telah
dijalankan sepanjang tahun 2006 yang lepas. Pada tahun 2006, seramai 20 orang ahli GKLN dari seluruh dunia telah terpilih untuk menerbitkan karya (puisi) dalam antologi ‘Al Andalus Menangis’. Antologi tersebut telah dilancarkan oleh Ustaz Hasrizal di program PUISI 2006 di Ireland.

SYARAT-SYARAT PENYERTAAN

1) Antologi ini terbuka khas buat semua ahli Grup Karyawan Luar Negara. Bagi yang belum menjadi ahli anda bolehlah melayari http://gkln.blogspot.com untuk makluman lanjut/link bagi menyertai GKLN.

2) Sebanyak 10-15 orang penulis diperlukan dengan 1
buah cerpen seorang (anggaran awal). Setiap cerpen akan dinilai oleh seorang penilai yang bakal dipilih GKLN bagi memastikan kualiti antologi tersebut. (Walaubagaimanapun, ‘kualiti’ yang dimaksudkan adalah dengan mengambil kira pengalaman dan pendedahan para penulis GKLN yang masih baru. Tulislah cerpen sebaik yang mampu, sesuai dengan pengalaman anda).

3) GKLN memberi prioriti yang tinggi bagi cerpen-cerpen bertema Islami serta perjuangan dan mengangkat isu sejagat. Namun begitu cerpen-cerpen bertema kekeluargaan, remaja, dan lain-lain berkemungkinan akan turut diterima jika menepati kehendak penilai.

4) GKLN amat mengalu-alukan penyertaan dari
negara-negara/ peserta-peserta yang tidak pernah
menyertai projek penerbitan GKLN (Al Andalus
Menangis). Namun begitu, peserta mestilah pernah
sekurang-kurang pernah menghantar karya atau ‘post’ di dalam yahoogroup GKLN dalam tempoh 6 bulan mutakhir. Hal ini bagi menyaring dan memastikan bahawa penulis/peserta benar-benar berminat dalam penulisan, dan konsisten dalam menulis/terlibat dalam
perbincangan mengenai penulisan.

5) Panjang cerpen tidak boleh melebihi 2700 patah
perkataan atau kurang 1100 patah perkataan.

6) Tiada had masa, namun penyertaan akan ditutup
apabila jumlah karya yang diluluskan editor telah
mencukupi (first come first serve).

6) Sebarang kemusykilan boleh panjangkan kepada
fahd_razy@yahoo.co.uk atau fazleenrazali@yahoo.com

7) Hantarkan karya anda kepada penyelenggara projek
antologi cerpen GKLN, saudari Fazleen Razali
(Southampton) di emel fazleenrazali@yahoo.com.

8) Keputusan muktamad pemilihan cerpen tertakluk kepada keputusan penilai dan penyelenggara berdasarkan kriteria-kriteria yang dirasakan sesuai iaitu tema dan kualiti yang bersesuaian, prioriti kepada penulis yang belum pernah menyertai penerbitan, tetapi terbukti berminat/ serius dalam penulisan, dan penyertaan awal.

9) Jangkaan terbit: Ogos/September 2007

BERDAKWAH MELALUI PENA

No comments: